Зійти на Олімп: звідки приходять у агрокомпанії топ-менеджери

Торік не лише на аграрному ринку праці, а й в інших галузях були затребуваними фінансові й комерційні директори, HR-директори, ризик-менеджери та директори з продажу. Де їх шукають агрокомпанії? Вони готові залучати топ-менеджмент з інших галузей чи вважають, що краще просувати на ключові позиції своїх співробітників? Відповіді на ці та інші запитання вже у матеріалі.

Читати також: Золоті колоски 2.0, або Які зарплати отримували топ-менеджери в агро

ochki.jpg (113 KB)

Під пильним оком власника

Старший консультант компанії Boyden Ukraine Андрій Кирчіков виокремив тенденцію, якщо українські агрокомпанії готові брати управлінців зі сторони, то міжнародні віддають перевагу власним кадровим резервам.

«До нас найчастіше приходять з проектами пошуку комерційних і фінансових директорів, знаючи про нашу спеціалізації в цій області. В основному клієнтами виступають саме українські агрокомпанії. Вони менш чутливі до ризику в такий турбулентний час і готові продовжувати інвестувати значні кошти в розвиток управлінської команди. На відміну від міжнародних компаній, які в період невизначеності воліють просувати на ключові позиції молоді таланти з внутрішніх кадрових резервів», — пояснив Андрій Кирчіков.

І додає, що часто першу позицію в українських агрохолдинги займає власник або хтось із найближчого оточення, до кого є довіра. Українські власники великих агрокомпаній не готові відпускати кермо влади в руки генеральних директорів. Або як мінімум мають дуже сильний вплив на прийняття ключових рішень. Такі компанії схожі на гігантські стартапи: запускаються, а потім розбираються, як це працює. І тільки нещодавно вони усвідомили, що без системного підходу можуть втратити ті позиції, до яких так довго йшли.

menedger-2.jpg (161 KB)

Перейти з іншої галузі!

Чи готові агрокомпанії запрошувати топ-менеджмент з інших індустрій? За словами старшого консультанта, керівника практики «Агробізнес» консалтингової компанії WE Partners Анни Стратович, ще недавно вони з колегами були ініціаторами таких ідей і переконували власників і топ-менеджмент розглядати кандидатів з інших галузей.

«Зараз все частіше і частіше ми чуємо в запиті від клієнта фразу: «А давайте ми подивимося людей з FMCG, retail, виробництва». Від самих кандидатів ми вже давно чуємо запит, що вони готові робити подібний галузевої перехід і пробувати свої сили в агро. І справа тут не тільки в розвитку агросектора, а у викликах і різноманітних задачах, які стоять перед топами аграрної галузі», — Анна Стратович.

Вакансії менеджерів в агробізнесі

У компанії «Аграрні системні технології» раніше теж побоювалися залучати топ-менеджмент з інших галузей. Мовляв, такі люди не знають всієї специфіки агроринку. Але, як і на будь-якому ринку, кількість топів обмежена, тому вони мігрують з компанії в компанію. Тоді директор з організаційного розвитку та корпоративних комунікацій Вікторія Задіора проаналізувала ринок і прийшла до висновку, що такі люди нічого нового в компанію не принесуть. І почала переконувати керівництво в необхідності «нової крові».

«Ми почали експериментувати і сформували команду-мікс, в якій є і носії традицій компанії, і професіонали в своїй області, і нові керівники з інших областей, для яких агро це виклик, і агропрофесіонали з тих компаній, де вони не змогли реалізувати свої професійні амбіції. Одним словом, середовище всередині компанії змінилася. І, перш за все, тому що при підборі персоналу ми більше уваги звертали на особисті й управлінські компетенції, а не на досвід роботи на конкретному ринку», — пояснила Вікторія Задіора.

Читати також: Вікторія Задіора: Плинність кадрів не повинна лякати, якщо вона керована

zadiora.jpg (164 KB)

Андрій Кирчіков зазначає, що агрокомпанії готові запрошувати топ-менеджмент з інших індустрій, проте дивлячись на які посади. Якщо вони не вимагають спеціальних знань, пов'язаних, наприклад, з агрономією, виробництвом, то легко. А ось у HR, комерційних, фінансових директорів цінується більше управлінський досвід і лідерські якості.

За словами Андрія Кирчікова, агро одна із тих індустрій, які є дохідними і найбільш швидко розвиваються. Особливо зараз, коли ціни на агропродукцію в світі на піку. У той же час бізнес-процеси поки відстають від більш просунутих індустрій. А, наприклад, FMCG в Україні стагнує, хоч це і одна з найрозвиненіших індустрій у плані вибудовування процесів. Там топ-менеджерам стає нудно процеси налагоджені, все зрозуміло, управлінцям не вистачає викликів, вершин, які потрібно підкорювати. Такі управлінці охоче розглядають сферу агро. Для них це можливість професійного розвитку, а для агрокомпаній можливість отримати досвід і експертизу топа. 

«Однак, якщо говорити про посади СЕО, навряд чи він/вона перейде з іншої сфери. Ми поки не бачимо готовності українських агрокомпаній приймати генерального директора з інших індустрій. На цій позиції дуже важливі експертиза, досвід і розуміння ринку. Хоча в глобальній практиці зрілі, «старі» компанії частіше беруть СЕО з інших індустрій заради свіжості погляду», пояснює Андрій Кирчіков.

Найчастіше в агросектор переходять управлінці з FMCG. В основному це комерційні директори, директори по закупівлях, логісти, HR-и. Кандидати зі сфери В2В з інтересом дивляться в сторону міжнародних компаній, які продають сільгосптехніку та агрохімію (наприклад, Syngenta, Bayer, BASF).

Читати також: Зарплати та бонуси: скільки отримують топ-менеджери в агро

dolar.jpg (274 KB)

Свій чи чужий?

Прикладів успішних переходів на агроринку багато. Наприклад, 2015 рік запам'ятався переходом Андрія Пішого з «Київстару» на посаду ІТ-директора компанії «Кернел». Чи виграла від цього компанія? У 2017 році вона стала першою в Україні, яка почала інтегрувати ЕДО та використання кваліфікованих електронних підписів (КЕП) у всіх бізнес-напрямках. І сьогодні команда Андрія Пішого продовжує автоматизувати і діджіталізувати виробничі процеси компанії, задаючи тон на ринку.

У 2017 року на посаду генерального директора «Агроскоп Інтернешнл» прийшов Антон Яковенко, який до цього мав досвід роботи в одній з компаній «Великої четвірки», у виробництві і FMCG-секторі. Під його керівництвом компанія стала частиною міжнародної групи Agrii і почала процес репозиціонування на ринку. Зокрема, почала переходити від класичної дистрибуції до розширеного впровадження сервісів і партнерства з фермерами.

У минулому році одним з гучних став перехід Андрія Булаха з аудиторської компанії Deloitte в Україні в агрохолдинг МХП на посаду віце-президента з організаційної ефективності і управління персоналом. На цьому МХП «не зупинився», і в листопаді на посаду директора департаменту маркетингу запросив Олексія Безуглого, що має 18-річний досвід на ринку FMCG.

Читати по темі: АгроПризначення у березні від Latifundist.com

Mhp.jpg (252 KB)

А ось в «ТАС Агро» дотримуються думки, що потрібно просувати на ключові позиції своїх співробітників. За словами директора з персоналу Валентини Лавської, у компанії багато прикладів, коли співробітники починали з позиції менеджера, а у підсумку ставали директорами.

«У нас саме така позиція потрібно розвивати і просувати своїх людей. Вони знають структуру компанії, розуміють всі її бізнес-процеси, їм є над чим працювати і до чого прагнути. Плюс це мотивація для інших співробітників, що компанія дозволяє рости», — зазначила Валентина Лавська.

Джерело: Latifundist.com.

Нові вакансії