Диспетчер: на варті цифрового контролю процесів агрофірми
Диспетчер — важливий гвинтик у механізмі агропідприємства. Він фіксує всі операційні та планові показники, контролює, щоб всі процеси виконувалися згідно з регламентом і в чіткі терміни. Автоматизувати всі ці речі допомагає компанія AgroOnline через термінали диспетчерів. Функціонал скорочує кількість персоналу на ділянці — одна людина може контролювати до 100 одиниць техніки і практично всі виконувані на підприємстві операції.
Читати також: Добрый вечер, я — диспетчер: Цифровой контроль процессов агрофирмы
Основні обов'язки диспетчера
Перша — фіксація всіх операційних, середньострокових і планових показників. Нерідко для організації роботи використовують систему нарядів або так звані дорожні листи, за допомогою яких ставиться завдання для кожного співробітника.
Друга — контроль ефективності виконання цих операцій. Що це означає? Для ключових операцій існують регламенти, тобто кожна з них повинна проходити за певних умов. Наприклад, погодних (важливі температура повітря, наявність або відсутність вітру) або технологічних (обмеження швидкісного режиму при роботі з агрегатами і обприскувачами) і т. д. Плюс існують нюанси, пов'язані із зануренням агрегату, нормою висіву.
У кожного керівника є очікувана якість виконання роботи, тому потрібно контролювати процес, щоб очікування відповідало реальності. Чим раніше диспетчер відреагує на якесь відхилення від регламентів, тим якісніше виконання роботи ми отримаємо.
На операційному етапі це дає більше можливостей, зокрема, можна виправити виявлені недоліки. І по завершенню залишається лише покарати винних і не допускати подібного в майбутньому.
Кожен процес має виконуватися своєчасно, а для цього необхідно контролювати виконання роботи, щоб вона вчасно почалася і проходила без навмисних і ненавмисних простоїв.
Чому відбуваються простої
Затримка може статися через недбалість працівників. Наприклад, заправка автомобіля відбувається довше, ніж зазвичай, або ж навантаження насіння затягується.
Друга причина простою — виникнення будь-яких проблем: поломка або затримка в логістиці. Наприклад, комбайн повний, а зерновозу ще немає. Або працює сівалка, яку треба завантажувати, але або немає пального, або посівного матеріалу для засипки в бункер. У результаті час використовується неефективно.
Саме в цьому криються основні проблеми сільського господарства. Добре, якщо погода відповідає очікуванням, але, як показує практика, кількість днів на виконання операцій часто набагато менша, ніж потрібно для цього періоду. Коли ми 20% часу використовуємо неефективно, наприклад, неправильно налаштовуємо агрегат, то втрачаємо прибуток.
Якщо система підтримує складне технічне оснащення, наприклад, датчики, які показують роботу причіпного обладнання, а саме — наскільки добре працює сівалка і виліт, — це ідеальний моніторинг якості. Коли практично відразу можна визначити, що забився шнек, або коли в нормі виливу показує, що доза перевищена, — це вищий пілотаж.
Ще одне не менш важливе завдання диспетчера — мінімізувати фактор крадіжок палива і врожаю. Потрібно стежити за кількістю позапланових зупинок, зливів, а також за роботою комбайнів. Опускаючи подробиці, зазначимо, що комбайн може поїхати до сусіда, а сусідський — до нас. Існує багато таких моментів, тому завдання диспетчера — контролювати і запобігати їм.
Карта — не панацея
Планування операційних процесів більшою мірою зводиться до звітності в бухгалтерії, ніж до якихось фактичних завдань. Більшість платформ для GPS-моніторингу має свою специфіку. Якщо це не спеціалізована платформа, то вона не дуже підходить для агробізнесу, оскільки розробки, швидше за все, робилися під завдання інших компаній, зокрема, логістичних.
Перед диспетчерами відкрита карта, на якій щось відбувається, але що він хоче бачити на ній? Так, там є розташування техніки, можна подивитися, де знаходяться поля. Але набагато краще переводити всі ці показники в метрики й аналізувати.
Для того, щоб побачити завантаженість техніки або якихось операцій для подальшого планування роботи, карта не допоможе. Нам знадобиться відповідний графік або будь-який таймлайн, щоб побачити, де яка техніка знаходиться на даний момент, коли вона зайнята, а також, чи можемо ми на неї розраховувати у наступних процесах.
Якщо хочемо моніторити будь-які відхилення, то нам необхідно отримувати повідомлення, згруповані за певними ознаками, які будуть сигналізувати про те, що відбулися події, які вимагають нашої уваги. Коли ми говоримо про оцінку якості, то, дивлячись на карту, неможливо нічого сказати, нам знову потрібні метрики. Якщо ми говоримо про рівномірності швидкості, то це алгоритми, які повинні проаналізувати виконання роботи: враховувати, якими були швидкості, робити зведення і надавати дані у вигляді таблиць, графіків й аналітики. Якщо ми говоримо про аналіз крадіжок шляхом зливу, то потрібно дивитися не на карту, а на графіки рівня палива.
Для отримання загальної динаміки виконання робіт потрібно звести всі показники кожної з них, згрупувати їх у певні списки й таблиці, підготувати зведення, а потім зробити загальні висновки про ефективність.
Робота на рівні інтуїції
Для роботи диспетчера необхідний цілий набір інструментів. Адже завдань багато, вирішуються вони по-різному. Так що все повинно бути під рукою, в одному місці, з легким і швидким перемиканням з одного екрана на інший, а також інтуїтивно зрозумілими підказками.
Набір інструментів (таких як графіки, таблиці і т. д.) Вимагає якісної організації робочого місця. Потрібен потужний комп'ютер і великий монітор. Наш термінал адаптований під повноекранний розмір, коли диспетчеру не треба навіть перемикатися між вікнами — він відкриває одне вікно і повністю керує всім процесом. Весь процес перетворюється на кшталт комп'ютерної гри.
На одній хвилі з ринком
Ми вивчали роботу ринку, а також інструменти, які використовувалися на той момент. Спочатку робили карти, на яких можна було відстежити переміщення або виконані роботи. Готували систему звітів, розробили алгоритм і технології, які в автоматичному режимі прораховували польові роботи й оцінювали якість їх виконання. Але всі ці дані знаходилися в різних місцях у вигляді шматків звітності.
Однак у диспетчера все працює трохи по-іншому: це не стільки звітність, скільки безперервний процес контролю. Він повинен повністю занурюватися в операційну діяльність, а система повинна йому в цьому допомагати. Оператор, перебуваючи в одному вікні, повинен реагувати на певні ситуації та знаходити рішення. Одна справа побачити проблему, а інше — максимально швидко на неї відреагувати.
Саме тому ми реалізували термінал як єдине вікно управління автотранспортом і сільгосптехнікою. У ньому ми «одружили» всі операції: планування, управління повідомленнями, подіями, контроль роботи зливів, шнеків і агрегатів. Також тут можна подивитися динаміку процесів, скільки і яких робіт було виконано.
Всі ці речі доступні в різних варіантах — графіках, таблицях і картах. Все знаходиться в одному вікні з можливістю перемикання, але водночас можна налаштовувати «під себе» необхідні елементи і концентруватися на певних речах в потрібний момент.
Наприклад, хочете зараз контролювати питання пального, — налаштували фільтри, зробили аналітику по пальному, подивилися повідомлення за графіками і таблицями. Далі зафіксували і пустили в звітну систему, де буде враховуватися фінансова, управлінська та бухгалтерська аналітика.
І диспетчер спокійний, і справа рухається
Ефективність диспетчера стає набагато вище, адже йому зрозуміліше й зручніше управляти всією системою.
Якщо раніше це були мікропроцеси, які працювали в певній послідовності блоками, то зараз все може відбуватися безперервно. Протягом робочого дня закриваються наряди, тут же вони йдуть в систему, відразу видно всю аналітику, можна отримати кінцеві результати. Більше не потрібно все робити окремо.
Таким чином, підвищується ефективність працівника і стабілізується його нервовий стан. Він розуміє, що системою управляти просто, що є налагоджений механізм і прогнозована процедура. Диспетчер нічого не пропустить і зробить все саме так, як це необхідно. У результаті у працівника підвищується задоволення від виконаної роботи, а у керівника — загальна ефективність підприємства.
Віктор Боровик, співзасновник і операційний директор AgroOnline
Не пропусти останні новини! Підписуйся на наші соціальні мережі.