Анатолій Литвиненко: Стереотип про непрестижність роботи в агро давно відійшов у минуле

Нещодавно міністр аграрної політики Роман Лещенко заявив, що аграрні професії можуть конкурувати з іншими трендовими професіями світу і цей сектор діяльності є перспективним для молоді. 

«Я особисто закликаю молодь йти в агро. Повірте, це той сучасний лайфхак успішного розвитку, самореалізації, достатку, який ви можете отримати», — зазначив Роман Лещенко.

У розпал вступної кампанії ми обговорили нагальні питання популяризації аграрної освіти з директором ВСП «Глухівського агротехнічного фахового коледжу СНАУ» Анатолієм Литвиненко. 

Читати також: АгроАбітурієнт: чому навчають у Глухівському агротехнічному інституті

gati_1.JPG (219 KB)

AgroRobota.com.ua: Чи існує наразі серед абітурієнтів стереотип, що агро — це непрестижно? 

Анатолій Литвиненко: Стереотип серед абітурієнтів, що агро не престижно, давно відійшов у минуле. У процесі становлення аграрного бізнесу стали іншими погляди на сільське господарство загалом. Новітні технології та більш ефективна техніка змінила ставлення до агро. Зараз вступник вишу чітко розуміє, що агро це круто.

AgroRobota.com.ua: Як можна сприяти тому, щоб молодь залишалася у сільській місцевості? 

Анатолій Литвиненко: Щоб молодь залишалась у сільській місцевості, потрібна пряма підтримка держави й органів місцевого самоврядування у створенні мініферм, руху фермерських господарств, особливо переробки. Саме наявність робочого місця залишить випускника у селі та дасть можливість розвиватися власному агробізнесу.

AgroRobota.com.ua: Як зараз проводите профорієнтаційну роботу серед школярів та абітурієнтів? 

Анатолій Литвиненко: Методи профорієнтації не стоять на місці. Нині сухе переказування інформації про виш зовсім не приваблює потенційного вступника. Відчув, побачив, спробував основна парадигма, якої необхідно дотримуватися, ознайомлюючи абітурієнта з діяльністю навчального закладу. Ми так робимо роками й маємо відчутний результат.

AgroRobota.com.ua: Наскільки вмотивовано абітурієнти готуються до вступу і обирають аграрні спеціальності? 

Анатолій Литвиненко: Під час підготовки до вступу й обираючи фах, за яким хочуть навчатися, майбутні студенти отримують неабияку мотивацію, побачивши, в яких умовах сьогодні працює агровиробництво, які технології та техніку використовує.

AgroRobota.com.ua: На які спеціальності найбільший конкурс в цьому році?

Анатолій Литвиненко: Серед цьогорічних абітурієнтів ВСП «Глухівський агротехнічний фаховий коледж СНАУ» найбільший попит мають спеціальності: «Агроінженерія» та «Комп’ютерна інженерія». Вже третій рік поспіль найбільший конкурс саме на них.

gati_snau_2.jpg (193 KB)

AgroRobota.com.ua: Зараз на ринок праці приходить людей у ​​віці 18-20 років. Це покоління Z. Які новітні методи підготовки студентів ви використовуєте?

Анатолій Литвиненко: Ми вважаємо, що не можна готувати того чи іншого фахівця лише за одним напрямом. Агроінженер, агроном, комп’ютерник тощо має не лише гарно знати «свою» професію, а й орієнтуватися в дотичних галузях знань. Зважаючи на особливості покоління Z, ми вдосконалили технологію проведення занять із професійних дисциплін (розширене використання пошуково-дослідницької роботи) та технологію проведення виробничих практик. Збільшили кількість занять на виробництві та вдосконалили методику їх проведення. Одночасно почали активно впроваджувати елементи дуальної форми здобуття освіти. Педагоги активно оцифровують навчальні матеріали, ґрунтовно використовують інтернет-ресурси. Активне використання комп’ютерних технологій відкрило доступ до нових джерел інформації, підвищило мотивацію студентів до отримання та обробки професійної інформації і ефективність самостійної роботи, надало нові можливості для творчості, надбання та закріплення професійних навичок, дозволило реалізувати якісно нові форми та методи навчання. Ми не просто даємо необхідні фахові знання та навички, а й прищеплюємо студентам тяжіння до інноваційного мислення, готовність без остраху відкриватися новому.

AgroRobota.com.ua: Чи відчувається кадровий «голод» на кваліфікованих викладачів аграрних навчальних закладів? Наскільки є важливим для викладача досвід роботи в агро?

Анатолій Литвиненко: Висока кваліфікація викладачів аграрних навчальних закладів є головною передумовою якісного освітнього процесу. Якщо педагог на своєму місці, він навчатиметься протягом усього життя, намагаючись відповідати сучасним тенденціям. Саме тому адміністрація вишу всіляко підтримує тих викладачів, які здатні застосовувати інноваційні підходи, прагнуть із усієї методичної багатоманітності вибрати ефективне саме для їх предмету, конкретної групи чи, навіть, одного студента. Ми всіляко заохочуємо педагогів до участі в курсах, вебінарах, тренінгах, семінарах; пропагуємо навчальні онлайн-платформи; підтримуємо під час конкурсів професійної майстерності тощо.

Досвід роботи в агро, безумовно, відіграє важливу роль в ефективному поєднанні теоретичних і практичних знань, допомагає адаптувати лекційні заняття до практичних умов. Лише поєднання теорії та практики «утворює» класного ментора.

gati_2.jpg (172 KB)

AgroRobota.com.ua: Роботодавці часто скаржаться на неякісну підготовку спеціаліста потрібен «готовий» фахівець. Чи можна випускника аграрного ВНЗ називати інженером чи агрономом?

Анатолій Литвиненко: Роботодавці можуть скаржитися на неякісну підготовку фахівців лише в одному випадку якщо в регіоні відсутня співпраця між навчальними закладами та аграрними підприємствами. Заклад освіти не може бути відірваним від «землі». Має бути чітка система взаємодії з роботодавцями та виробниками.

Що, взагалі, таке «готовий» фахівець? Це людина, яка вміє застосовувати отримані знання в умовах конкретного господарства. І розумні керівники агрофірм, зацікавлені в тих чи інших спеціалістах, співпрацюють з вишами. Вони спілкуються з викладачами, допомагають проводити заняття на виробництві та коригувати навчальні програми, приглядаються до студентів, беруть їх на практику. У нас, наприклад, окрім усього цього, роботодавці ще й залучені до процедур державного контролю за якістю підготовки фахівців. І більшість наших студентів четвертого курсу вже працюють за спеціальністю, тому їх потрібно називати агроінженерами чи агрономами.

AgroRobota.com.ua: Як можна покращити практику для студентів? Чого бракує найбільше?

Анатолій Литвиненко: Покращити практику для студентів можна, підвищивши мотивацію і молодих людей, і роботодавців, і виробників техніки.

AgroRobota.com.ua: Що, на Вашу думку, необхідно для розвитку конкурентоспроможного фахівця, який відповідатиме реальним потребам ринку?

Анатолій Литвиненко: Для розвитку конкурентоспроможного фахівця, який відповідатиме реальним потребам ринку, необхідна підготовка за розширеними програмами. Спеціаліст-аграрій не повинен бути вузькоспрямованим. Зараз ринок праці вимогливий до фахівця, а чи сам ринок готовий сприймати того чи іншого спеціаліста? Знаєте, підприємство, яке переймається кадрами, не відчуває з ними жодних проблем

AgroRobota.com.ua: Дякуємо за бесіду!