Професія: що входить в обов’язки менеджера з інновацій
Микола Такзей з травня 2020 року очолює департамент інновацій МХП. В інтерв'ю Latifundist.com він розповів не тільки про принципи роботи й головні завдання цього підрозділу, а також пояснив, чим займається менеджер з інновацій, які якості він повинен мати та чи багато в Україні таких креативних людей.
Читати також: Диригент змін: що задумав головний з інновацій в МХП
Latifundist.com: Хто такий «менеджер з інновацій» в Україні і в світі?
Микола Такзей: Я б сказав, що це сполучна ланка між сьогоденням і майбутнім. У нашій компанії ми розуміємо, що інновація — це каталізатор. Це «прискорювач» еволюційного розвитку МХП в сторону кулінарної компанії, орієнтованої на створення цінностей для клієнта. Для менеджера з інновацій важливі такі якості, як клієнтоорієнтованість і гнучкість. Клієнтоорієнтованість — здатність поставити себе на місце споживача або клієнта, проявляти емпатію, бути щиро зацікавленим в тому, щоб вирішувати проблеми людей. Людина, пов'язаний з інноваційними підходами, продуктами, сервісами і бізнес-моделями, не може бути негнучкою. Адже інновації — це погляд у майбутнє, і в цьому випадку гнучкість допомагає прийняти всі зміни, навіть найрадикальніші.
Також для людини, яка займається інноваціями, важливо бути цікавим, розуміти, як працює бізнес зсередини. Інновації не можуть існувати самі по собі, це не лабораторія, де люди сидять за важкими дверима і, відмовившись від зовнішнього світу, створюють своє і для себе. Інновації «розцвітають» і працюють в тому випадку, коли втягують всю організацію або окремо взятих співробітників в генерацію рішень. Тому залученість, цікавість і професійний інтерес до того, як працює бізнес, теж дуже важливі. Крім того, не варто забувати, що інноваційні рішення будуються на цифрах й аналітиці, мають свою мету і кінцевий вимірюваний результат.
Latifundist.com: Тобто результати роботи менеджера з інновацій завжди відчутні, їх можна «помацати», побачити в фінансових показниках?
Микола Такзей: Звичайно. Якщо робота керівника департаменту інновацій залишається в презентаціях і таблицях Excel, то це більше схоже на «театр інновацій». Якщо компанія тільки робить вигляд, що впроваджує інновації, вона шкодить собі і створює негативну репутацію будь-яким новим підходам і технологіям.
Так, інновації — це обов'язково результат. Але важливо розуміти, що це і ризик. І негативні результати потрібно сприймати не як невдачі, але як уроки. Інновації — це реальні продукти, поліпшення, цінності для споживачів, клієнтів, партнерів, для компанії. Іноді проекти успішні, а іноді — ні. Але в тому і в іншому випадку — це величезне джерело інформації і «банк» помилок, які не слід робити в майбутньому.
Компаніям, які тільки починають займатися інноваціями, важливо розуміти, що це, частіше за все, довга гра. Тому власники компаній повинні прийняти той факт, що через місяць вони навряд чи отримають мегапрорив в якійсь сфері свого бізнесу. А менеджеру, який впроваджує інновації, треба зробити так, щоб у СЕО і топ-менеджменту з перших етапів була інформація про проміжні результати та запущені процеси. Як? За рахунок вирішення точкових завдань за допомогою інноваційних підходів. Тоді власник (як головний спонсор інновацій) побачить, що це не порожні слова і роки очікувань, а підходи та інструменти, які можуть дати бажаний результат вже зараз. Тому в наших реаліях баланс між короткостроковими результатом і довгостроковій інноваційною стратегією — це мистецтво, яким повинен володіти керівник департаменту інновацій.
Latifundist.com: Від чого або кого залежить, піде компанія інноваційним шляхом чи ні?
Микола Такзей: В першу чергу — від СЕО компанії. З урахуванням того, що інновації — це один з інструментів формування майбутнього бізнесу, все залежить від того, яким бачать майбутнє компанії через 5-10 років власник і рада директорів. Від амбіцій топ-менеджменту залежать необхідність впровадження інновацій в компанії і їх масштаб.
Якщо компанія націлена на зростання і розвиток (як якісне, так і з точки зору фінансових показників), складно уявити, що вона може обійтися без інновацій. І мені здається, що в Україні все більше і більше керівників, особливо великих підприємств, це розуміють.
В принципі, чим ближче людина, яка займається інноваціями, до власника бізнесу або СЕО, тим більша ймовірність того, що компанія все ж буде впроваджувати інноваційні підходи та доб'ється виходу на кардинально новий рівень бізнесу. І те, що я під керівництвом безпосередньо Юрія Косюка, дуже допомагає. Без додаткових ступенів і етапів погоджень впровадження інновацій прискорюється.
Latifundist.com: На яких принципах будується робота департаменту інновацій МХП?
Микола Такзей: Це проактивність, швидкість і співробітництво. Ми намагаємося максимально відчути життя наших клієнтів і зрозуміти, чим можемо їм допомогти, як зробити, щоб їм було зручніше, смачніше, швидше, якісніше і т. д. Це клієнтоорієнтованість на ділі. Ми з командою вирішили, що будемо агентами змін в компанії і потроху будемо «заражати» і «заряджати» цим духом весь колектив.
Latifundist.com: Як давно Ви очолюєте департамент інновацій в МХП, які завдання перед Вами стояли?
Микола Такзей: З кінця травня цього року. Завдання було побудувати в компанії систему інновацій. Ми розділили цю задачу на кілька етапів. Перший полягав у створенні команди, алгоритмів і процесів роботи, і інтеграція в структуру МХП. Цей етап вже завершено.
З урахуванням принципів роботи для нас важливо, щоб співпраця всередині (в командах) доповнювалося співпрацею поза компанією. Ми будуємо екосистему, в яку запрошуємо наших майбутніх партнерів. Це можуть бути і стартапи, і інші компанії, і підприємці, ті, у кого є енергія і бажання разом з нами створювати продукти, сервіси, партнерство, які дають цінність кінцевого споживача, клієнтові.
Завершивши етап формування Департаменту, ми перейшли до другого етапу, який включає, власне, роботу над інноваційними продуктами і сервісами. Зараз в нашому портфелі понад 20 інноваційних проектів, деякі з яких вийдуть на ринок вже до кінця року. Це те, що стосується швидкості та проактивности. Якщо ж повернутися до принципу співпраці, то він втілився як в роботі з різними департаментами всередині компанії, так і в відкритості до співпраці з потенційними партнерами. Так, наприклад, нещодавно ми провели першу хвилю програми відкритих інновацій MHP Innovation Lab. І вже готуємося до другої!
Latifundist.com: В цілому в Україні багато здібних, талановитих, креативних людей, з якими можна говорити однією мовою про інновації?
Микола Такзей: Так. В Україні досить таких людей. Але для того, щоб ці люди могли реалізувати свій потенціал, потрібні умови, щоб в країні працювала інноваційна екосистема.
Я три роки пропрацював в Ізраїлі, відкривав Глобальний інноваційний центр і керував ним, займався корпоративними інноваціями. Треба сказати, що це дуже розвинена інноваційна екосистема. Там працює більше 10 тисяч стартапів, є серйозна підтримка держави, величезні інвестиції і т. д. Так ось, запорукою успіху в створенні потужної, що працює інноваційної екосистеми країни є «три кити» або модель GАP. Де G (англ. Government) — це уряд, А (англ. Academia) — академія, система освіти і P (англ. Private sector) — бізнес.
Тобто для створення інноваційного середовища важливо, по-перше, те, як уряд формує інвестиційний клімат в країні й підтримує гравців екосистеми. По-друге, як система освіти дозволяє молодим отримувати нові й прогресивні знання, навички. І, по-третє, наскільки бізнес є не тільки джерелом ресурсів, а й генератором завдань для інноваційних проектів.
Latifundist.com: Де черпаєте ідеї та натхнення?
Микола Такзей: В основному — від своєї команди. Радий, що вдалося зібрати приголомшливу команду. Всі ми дуже різні. І, напевно, завдяки цьому нам вдається один одного надихати.
Крім того, я, звичайно, черпаю натхнення з того, що ми все більше дізнаємося про наших споживачів. Також намагаюся багато читати, стежити за тим, що діється в світі бізнесу, інновацій. Багато інформації беру зі звітів таких компаній, як McKinsey, Deloitte, BCG. Намагаюся пропускати цю інформацію через нашу реальність. Вважаю, що ми не зможемо реалізувати свої амбіції як компанія, як суспільство і як країна, якщо не будемо дивитися зовні, чи не будемо вчитися у тих, хто може бути на кілька кроків попереду нас. Адже у нас є унікальна можливість не проходити цей шлях довгі роки, а за рахунок досвіду інших переступити через дві-три сходинки. Але для цього треба бути відкритими, цікавими і не боятися експериментувати.
Бажаємо Вам не втрачати натхнення, а компанії — залишатися лідером змін на ринку!
Не пропусти останні новини! Підписуйся на наші соціальні мережі.