Чи допоможе рекомендаційний лист працевлаштуватися?

Ви шукаєте роботу, склали резюме, переглядаєте вакансії на AgroRobota.com.ua і не знаєте, коли і кому показати схвальні відгуки про вас від колишнього працедавця? Не біда! Сьогодні ми розкажемо, для чого потрібні рекомендаційні листи, як їх писати і, головне, які переваги він надає.

Додаткова опція чи необхідність?

При працевлаштуванні кожен робітник подає пакет обов’язкових документів. І хоча законодавство України не зобов’язує надавати рекомендації з колишніх місць роботи, але наявність такого листа зазвичай свідчить про відповідальність, порядність, серйозні наміри людини. Окрім того, позитивні оцінки гарантують більші шанси для отримання бажаної посади та часто дозволяє сформувати об’єктивну думку про претендента.

Рекомендаційний лист — це документ з оцінкою професійних та особистісних якостей працівника, виявлених за час роботи. У листі зазначається кваліфікація, навички та особистісні якості спеціаліста.

У більшості компаній надання рекомендаційного листу не є обов’язковою вимогою, але слід розуміти, що він є важливою частиною самопрезентації майбутнього робітника.

«Рекомендаційний лист топових спеціалістів дійсно грає певну роль. Це актуально і для ГК «Прометей», де хочуть бачити серед співробітників спеціалістів, які мають за плечима великий досвід роботи. Але якщо це, наприклад, посада рядового менеджера, то рекомендаційний лист не має таких великих переваг», — зазначила керівник HR-відділу Анастасія Хмель. 

Більше: Вакансії ГК «Прометей».

Контент-директор Latifundist Media Олексій Бєсклєтко, який проводить співбесіди з кандидатами на різні посади в агромедіахолдингу, зазначає, що досвід роботи важливий, але він рідко грає вирішальну роль у працевлаштуванні.

«Коли в Latifundist Media приходять резюме на посаду журналіста, спеціаліста з контенту чи SMM, ми, звісно, дивимося на попередній досвід роботи. Але у більшості випадків це не грає великої ролі. Важливіше — особисті якості людини, як вона презентує себе і навіть наскільки підготовлена до співбесіди. Тому спеціально ми ніколи не запрошували рекомендаційні листи», — пояснив Олексій Бєсклєтко.

Коли надавати

Найчастіше рекомендаційний лист прикріплюють до резюме. Таким чином відділ кадрів та безпосередній керівник з першої хвилини заочного знайомства бачить, з ким має справу. Але HR радять не одразу хвалитися своїми чеснотами, а вказати в резюме про можливість надання рекомендаційного листа.

Найкраще пред’явити рекомендаційний лист на вимогу роботодавця чи показати у ході співбесіді. Адже це одразу підтвердить розповідь кандидата про досвід і досягнення на минулій роботі.

Правда і тільки правда

На жаль, рекомендаційні листи часто не викликають довіри. Особливо, якщо цей документ був наданий невеликою компанією. Адже цей лист може бути написаний працівником самостійно і на прохання підписаний колегою. Ще гірший варіант — скопійований зразок з інтернету.

Про невірогідність інформації у рекомендаційному листі свідчить ідеальна характеристика та опис позитивних якостей спеціаліста. Але ж перевірити це можливо за допомогою одного дзвінка у компанію.

«Найчастіше пошуковцю пропонують заповнити анкету, де у одному з підпунктів необхідно вказати, хто з роботодавців може рекомендувати цього спеціаліста та дати оцінку діяльності. Або ж HR можуть самостійно обрати вказану в резюме організацію, зв’язатися з її відділом кадрів і запитати про колишнього працівника. Але це не є обов’язковими заходами у ГК «Прометей», — Анастасія Хмель.

Не дивно, що роботодавці більше довіряють усним рекомендаціям. Адже у приватній бесіді можливо поставити додаткові запитання та дізнатися нюанси, які будуть важливі для специфіки роботи у новій компанії.

Тому радимо не спалювати мости з колишнім роботодавцем і домовитися про підтримку, яка буде необхідною у разі підтвердження достовірності рекомендаційного листа у розмові з новим керівництвом.

Зразок рекомендаційного листа

Рекомендаційний лист — це, перш за все, діловий службовий документ, який має певні правила складання і оформлення. Його обсяг повинен не перевищувати 1 сторінки. Стиль мовлення — офіційно-діловий. Слід уникати вживання художніх фраз та фразеологічних оборотів. Зазвичай формулюються короткі, але лаконічні речення. В кінці треба обов’язково зазначити, що співробітник рекомендується на певну посаду чи для виконання виду діяльності. Бажано надрукувати документ на фірмовому бланку компанії-роботодавця.

У рекомендаційному листі вказується:

  • заголовок;
  • кому виданий документ (повне ім’я співробітника, посада);
  • коли працював на підприємстві;
  • функціональні обов’язки;
  • особисті якості та досягнення;
  • власні враження укладача про рекомендованого спеціаліста;
  • причини звільнення;
  • дата, підпис, контактні відомості укладача.

Що робити без рекомендаційного листа?

Щоб отримати рекомендаційний, слід звернутися до безпосереднього керівника чи відділу кадрів. Якщо, на їх думку, робітник гідно виконував свої обов’язки, то цей лист нададуть. Також рекомендації можуть скласти колеги. Що робити, якщо з якихось причин працівнику відмовили у цьому?

«Якщо майбутній співробітник не має рекомендаційного листа, то не варто на цьому зациклюватися. Бо гарний спеціаліст знайде достойну роботу згідно зі своїми якостям і вміннями», — Анастасія Хмель. 

За її словами, варто приділити увагу резюме та мотиваційному листу, а також підготуватися до співбесіди. Слід пам’ятати, що в Україні рекомендаційний лист не є обов’язковим, а за наявності буде лише додатковим бонусом.

«Для нас важливий не бекграунд людини, а те, що він робить тут і зараз. Кожен співробітник Latifundist Media проходить випробувальний термін. Адже на колишньому робочому місці могли бути певні фактори, які перешкоджали ефективній діяльності. А у нових умовах роботи людина може дати крутий результат, що вагоміше рекомендаційного листа», — зазначив Олексій Бєсклєтко.

Більше: вакансії у LatifundistMedia

AgroRobota.com.ua бажає знайти роботу мрії, успішно пройти співбесіду та продемонструвати свій професіоналізм не словом, а ділом!

© Юлія Ніколенко, 2020, AgroRobota.com.ua

Нові вакансії