Вікторія Задіора: Плинність кадрів не повинна лякати, якщо вона керована

На бізнес-сніданку директор з організаційного розвитку та внутрішніх комунікацій компанії «АСТ Груп» Вікторія Задіора поділилася секретами з Latifundist.com і AgroRobota.com.ua, як боротися з проблемою плинності кадрів і чи можливо нею керувати. Також експерт розповіла, чи можливо досягти того, щоб різні підрозділи великого підприємства досягли розуміння загального організму.

Костянтин Ткаченко, головний редактор Latifundist.com: Вікторія, розкажіть яким був 2019 рік для вас і ваших працівників?

Вікторія: Дуже схоже, що насправді нам ринок диктує якийсь рух, а ми відгукуємося на якісь ситуації. У порівнянні з 2018 роком, 2019 був роком повернення людей в регіони. Досить стабільна ситуація була з персоналом в полях. Ми підняли заробітні плати і збільшили розцінки оплати праці (в загальному вирівняли до рівня Польщі однозначно). Ми зробили зарплату людей таку, щоб не було доцільності виїжджати. Якщо у нас раніше у виробничих підрозділах оплата поділялася на оклад і преміальну частину, то тепер ми відмовилися в преміальних виплат для рядового персоналу, але підвищили оклад. Бо ми зрозуміли, що для наших людей стабільність і безпека в полях набагато важливіші, ніж загальні результати компанії.

Костянтин: А що ви принесли з ритейлу?

Вікторія: Найперше, що мені приходить в голову, що я змогла зламати стереотипи акціонерів на тему того, що «в агро можуть працювати люди тільки з агро». Ось насправді ми змогли зламати цей стереотип мислення. Ми зробили зріз топ-менеджерів і я справді не розумію, як ці люди принесуть нам щось нове. Тому ми повинні були перезавантажитися новими людьми і зміксували команду, де ⅓ це агро, а ⅔ це не агро.

Костянтин: Як торкнулася проблема плинності кадрів у компанії «АСТ Груп» і які методи використовуєте, щоб розв'язати цю проблему?

Вікторія: Коли я прийшла в агро, то сказала, що ви не знаєте, що таке плинність. Якщо мені кажуть, що 30% річна плинність, а в регіонах 70% — це взагалі мрія. 170% не хочете? Це коли у тебе за рік подвійний оборот персоналу. Приклад у ритейлі: у мене був показник зниження за 2 роки з 170% до 70%. Це мені дуже допомогло, у мене не виникла паніка, я просто розуміла, що є якісь речі, які потрібно робити.

Перше, що ми зробили — зріз діагностики причини плинності. Ми з'ясували, що це не гроші, тому що компанія найчастіше платить ринкову або вище ринкової зарплату. Найчастіше причина — погана комунікація у команді з керівниками. Тому ми запустили проект з розвитку комунікації, починаючи з топ-менеджерів. Також ми взяли команду тренерів і зробили довгостроковий річний проект з навчання побудови навичок комунікації в команді, роботи з підлеглими і з базовими речами: як ми ставимо задачі, як ми даємо зворотний зв'язок, як ми обговорюємо і даємо оцінку, як домовляємося на зборах і так далі. І ось ці всі скіли ми рік опрацьовували, що в підсумку дало ефект. Якщо ми говоримо по офісу — істотно знизили плинність, а якщо аналізувати регіони — то ми поліпшили показники. Але це було ще пов'язано і з скороченням й оптимізацією чисельності персоналу. У 2019 році компанія скоротилася на 10-15%, тому і 2020 рік буде для нас пов'язаний з плинністю кадрів.

Мене зараз плинність не лякає, вона керована. Ось це для мене головне. Я завжди боюся некерованої плинності, коли ти не розумієш, чому вона у тебе відбувається і як на неї вплинути. Зараз індикатори під контролем, ти розумієш, де вона і чому може бути, в тому числі і в регіонах.

У мене в регіонах керівники не змінювалися останні 2 роки, ми тільки посилювали команду. Додавали когось в інженерний сервіс, земельну службу перебудовували, але виробнича команда — досить сильна і щільна. У ній розвинене наставництво. Це «свої люди», які виросли в компанії. Вони працюють 5-10-12 років. Прийшли агрономами — стали керівниками. Зараз вони як губка вбирають всі нюанси комунікації. І ми впровадили елементи коучингу, тобто після навчання тренера-коучі були присутні при оцінці і зворотного зв'язку. Насправді, ось ключовий інструмент, над яким ми працювали для того, щоб управляти плинністю кадрів — це розвиток команди управлінської комунікації. І будемо з цим працювати у 2020 році.

Костянтин: А можете сказати, яка плинність у відсотках в центрі і регіонах?

Вікторія: Я можу сказати в цілому по компанії. Коли я прийшла, то на старті плинність була на рівні 30% річна, а зараз — близько 21%.

Костянтин: А у вас немає мети, як в МХП, щорічно звільняти 20% персоналу? Навіть на рівні мети?

Вікторія: Ось, знаєте, я, напевно, не така цілеспрямована, як МХП. Ми трошки більш приземлені люди і думаю, що не всі насправді залежить від ейчарів і управлінців. Впливає економічне та політичне становище у нашій країні. Ми будемо робити все, що можемо зробити. Але, на жаль, ми маємо справу з тим, що люди, які у нас працюють, дуже турбуються про свою безпеку та стабільність. І тому багато хто все-таки думає про якісь речі, які дуже часто не безпосередньо корелюють з роботою. Відбувається якась турбулентність, всі переймаються за себе, за родину і починають збирати валізи, думати, яка область або країна більш стабільні. І це теж на нас впливає. Якщо говорити про подальші плани, то з урахуванням ринку і постійних змін, якщо ми в рамках 19-20% річних будемо утримуватися і чітко розуміти, як ми цим управляємо, то для мене це буде прийнято.

Костянтин: Особливо цікавлять нові фінансові стимули?

Вікторія: Це існує в тих чи інших підрозділах. По-різному працюємо з KPI. Десь була система — ми її якось корегували.

Коли ми почали робити оцінку управлінської команди різного рівня від топ-менеджера до керівника відділу, то прийшли до висновку, що у більшості (близько 70%) немає повноцінних заступників. На цій посаді не завжди люди, які можуть заміняти керівників, коли вони перебувають у відпустці. Це кадровий резерв компанії, який насправді формується роками. Найчастіше керівники нічого для цього не роблять, тому що інстинкт самозбереження і психологічні чинники беруть верх. Але це не працює. Якщо за рік у керівника немає повноцінного «зама», і він не вийшов на показники, не виріс за рік, то цей менеджер не можете вважатися управлінцем системи, здатним отримувати всі бонуси. Чому? Тому що може він і виконує свої показники, але зав`язує все на собі, роблячи цим бізнес слабкіше.

Всі ми намагаємося керувати колективною свідомістю, процесами і ми з акціонерами зараз можемо визначити, де є та людина, яка може перейняти обов’язки, і ставимо цільові показники, де їх немає. Вони повинні з'явитися і керівники повинні ставити якісь завдання, які зроблять заступників більш самостійними. Потрібно мати в кожному підрозділі такий кадровий резерв, давати цим людям проектні завдання, розвивати їх.

Костянтин: А по KPI прив'язка до чого вас йде? Всі зав'язані на грошах?

Вікторія: Ми були зав'язані на врожайності, на якості зерна, тобто нас цікавила не просто кількість, а й якість. Зараз ми рухаємося до фінансової сторони. Це мова про мажоритарність грошей, але у виробничих підрозділах. Від якості зерна ми не відмовляємося. Необхідно за цим стежити.

Про прибутковість бізнесу ми зараз починаємо говорити з усіма підрозділами. Особливо у нас жорсткі дебати з земельниками. Вони говорять, що землю привели і втримали її, свої показники виконали. Але на кожному рівні своя динаміка. 3 роки тому це були взагалі розрізнені підрозділи в одному холдингу, тобто кожен біг за своїми цілями і завданнями окремо. За останні півтора року є розуміння загального організму. Я хочу, щоб і надалі всі розуміли, що вплине на загальний результат.

Костянтин: А можете озвучити плани на 2020 рік? Що Ви вже поспішайте зробити?

Вікторія: Спочатку потрібно порахувати, а потім зробити. Це охоплює аналітику, плани, контроль. А ось друга задача — переламати ситуацію з кадровим резервом та наявністю заступників. Третє — зміни в корпоративній культурі, пов'язані з партнерством.

Партнерство — це ідеологія, в якій кожен з нас залежить від того, що відбувається у іншому підрозділі. Якщо глобально, то я хочу, щоб під кінець року кожен з керівників зрозумів, не як він керує, а за допомогою чого він керує. Хочу, щоб керівники говорили один з одним і при цьому залишалися партнерами, хотіли один одному допомагати.

Нові вакансії

ТОВ "Украгроком", Рівне (Рівненська обл)
Договірна
ТОВ "Украгроком", Чинадійово
Договірна
ТОВ "Украгроком", Львів
Договірна
ТОВ "Украгроком", Тернопіль
Договірна
ТОВ "Украгроком", Луцьк
Договірна
ТОВ "Украгроком", Чинадійово
40 000 грн