Сем Аганов: як аграріям побороти емоційне вигорання

Синдром емоційного вигорання — виклик нашого часу. Особливо він актуальний для працівників агрокомпаній, яким постійно доводиться розв’язувати складні питання «на вчора». Швидкий темп життя, конкуренція, прагнення бути краще й отримати більше від роботи рано чи пізно призводять до вигорання. Як знайти баланс між роботою і сім'єю? Як привчити свій організм до стресів і під час важливої наради не панікувати, а залишатися спокійним? Про все це Latifundist.com розповів бізнес-коуч Сем Аганов

Читати з теми: Як аграрію не «згоріти» на роботі: поради бізнес-коуча

Бізнес-коучинг в США і Україні

В Америці ставлення до бізнес-коучингу трохи інше, ніж в Україні. У США практично всі топ-менеджери з бізнесу або колись пробували працювати з коучами, або продовжують працювати. Причому вони обирають коуча, який професійно розбирається в їх темі. Простіше кажучи, якщо людина обіймає посаду СЕО в компанії, то і коуч повинен бути СЕО. Тоді обидві сторони розмовляють однією мовою і розуміють проблему зсередини.

В Україні бізнесу намагаються навчати 25-річні коучі. Природно до них ставляться зі скепсисом. Взагалі український топ-менеджмент не поспішає звертатися до бізнес-коучів. 

Найпоширеніші проблеми, з якими звертаються клієнти і на Заході, і в Україні, — стрес, емоційне вигорання, недотримання балансу між сім’єю і роботою. Людина проводить більшу частину часу на роботі. І навіть коли вдома, то думками продовжує перебувати на роботі. 

Через час починається хронічний стрес. Він розуміє, що потрібно звертатися до професіонала, щоб опрацювати ці питання. У процесі роботи коуч може відкрити й інші проблеми, і обидві сторони починають над цим працювати. У результаті клієнт розуміє, що можна отримати від коучингу, і наступного разу він прийде вже не з проблемою, а з бажанням дізнатися щось нове і піднятися на сходинку вище.


Про прийняття рішень 

Топ-менеджери щодня повинні приймати не один десяток рішень, від яких залежить не один десяток життів навколо них. І так день у день. Деякі рішення інтенсивні, деякі рутинні. У такі моменти у людини починається стрес. Є навіть таке поняття, як decision fatigue — втома від прийняття рішень, коли приймається стільки рішень, що в кінці дня не хочеться більше нічого. 

Яскравий приклад — Стів Джобс. Згадайте будь-що він одягався? Джинси і водолазка. Про що це говорить? Про те, що він не думав вранці про те, що йому надіти. На одне рішення менше собі зробив і більше приділяв уваги іншим речам.

Стрес буває різним

У будь-якого представника бізнесу є стрес. Різниця полягає в тому, який він: ситуативний або хронічний. Якщо хронічний — це зовсім погано. Тоді з клієнтом обговорюється проблема. За допомогою сенситивного датчика визначається стресостійкість людини. Після цього з іншим датчиком виконуються дихальні практики. Це дозволяє тренувати тіло та вчитися сприймати будь-яку критичну ситуацію спокійно.

Тренувати стресостійкість можна і потрібно. Є таке поняття, як neurofeedback «навчання» мозку. Для цього використовується електроенцефалограма. Це метод дослідження електричної активності мозку шляхом розміщення електродів у певних зонах на поверхні голови. Суть полягає у «навчанні» мозку працювати ефективно в умовах стресу. На екрані відображається картина стану хвильової активності: в якій пропорції хвилі, коли у людини стрес, і в який, коли він у спокійному стані. За підсумками отриманої інформації формується програма вправ.

Про фокусування

Є хороші протоколи, які навчають людини фокусуватися під час важливої ​​події і при цьому не переживати. Коли ми в дитинстві відчували стрес? Коли нас викликали до дошки або під час здачі іспиту, коли потрібно було максимально сфокусуватися. Коли людина виросла і їй, наприклад, потрібно виступити з важливим доповіддю, він починає фокусуватися на цьому і одночасно включаються механізми, які заганяють його в стрес. Тому і були створені протоколи, які допомагають подолати це: людина одночасно може бути і сфокусована і при цьому не відчувати страх, напругу. 

Є практика, коли використовується не один метод, а кілька відразу (і коучинг, і neurofeedback, і різні техніки). Це дозволяє оптимізувати продуктивність і ефективність людини.


Бізнес-коуч  психотерапевт?

В Україні психотерапія, консультування та коучинг часто змішуються. Насправді психологія, психотерапія і консультування — це субдисципліни медицини. Але коучинг ніякого відношення до медицини не має. Він корінням сягає в бізнес. Коли в 80-х роках минулого століття в Америці економіка була в хиткому положенні, і багато компаній були на межі виживання, почалося скорочення відділів, урізання витрат, наприклад, на тренінги персоналу. Взагалі в США школа менторства в бізнесі завжди була сильною. Але тоді від цього всього відмовлялися.

Деякий час компанії дійсно трималися на плаву. Але в кінці 80-х виявилося, що фахівця, який закінчив свою кар'єру і пішов на відпочинок, у компанії просто немає ким замінити. Його заступника ніхто не навчав і не наставляв. Так, він знає, як робити свою роботу і присвячує їй весь свій час, щоб встигнути все проконтролювати і вирішити. У результаті через два місяці — вигоряння на роботі і розлучення з дружиною вдома. А все через те, що його не навчили, як дотримуватися балансу.

Саме тоді в компаніях зрозуміли, в чому проблема. Так, витрати на коучинг урізали, але тепер же треба якось викручуватися. Звичайно, можна було переманити когось з іншої компанії. Але це дорого коштує, а підняти СЕО зсередини —  це дешевше і зручніше, тому що він вже знає специфіку роботи компанії. 

І до кого звернувся тоді керівництво за допомогою? До психологів з такими питаннями і не думали ходити. Вони пішли в бізнес-консалтингові компанії. А там придумали тренінгову програму, під час проходження якої людина вчиться, як знаходити баланс між роботою і родиною, як бути стійким до стресів, як збалансувати бюджет і розробити стратегію розвитку на наступні три роки і т. д.

Таким чином в прайс-листі консалтингової компанії з'явилася нова дисципліна — коучинг. Через пару років психологи сказали: «Так це ж наш хліб!» І тут же почали пропонувати такі послуги. Хоча це не одне і те ж. Коучинг відрізняється від психотерапії. Коучинг це частина бізнесу. 

Як знайти свого коуча?

Після першої зустрічі з коучем людина повинна відповісти на питання: чи підходить йому цей формат роботи. Комусь може підійти коучинг, а комусь — інший формат, наприклад, навчання в групі. Також важливо визначити, чи є з коучем емоційний зв'язок. Якщо є — все вийде і не важливо, які у нього дипломи висять на стіні і в яких університетах він навчався. 

Сем Аганов, засновник і генеральний директор медичної мережі Doctor Sam, професор психології, викладач, медіаконсультант і громадський спікер.

Нові вакансії

Приватне акціонерне товариство "Агро-Союз", Дніпро
25 000 грн
KUSTO AGRO, Житомир
Договірна
ТОВ "ТІВОЛІ ФЮР", Переяслав-Хмельницький
14 500 грн